13 November 2012

Artikel : Muhasabah Diri


Aku menyusun diri
Semakin laju langkahku
Terus melaju
Demi mengejar impianku

Berlari hingga letih
Merangkak hingga perih
Apa yang aku inginkan,
Apa yang aku kejarkan?

Dan dalam pendakian
Banyak duri di jalanan
Banyak simpang yang mengelirukan

Penat, semakin penat
Kepenatan yang tak pasti kesudahan

Aku ini, manusia,
sering lupa pada janjinya.
Janji pada Tuhan yang esa

Mengapa aku di sini?
Dengan segala keperitan aku hadapi
Dengan segala kesalan aku tangisi
Kenapa perlu begini?

Aku ini manusia,
sering lupa pada destinasinya.
Destinasi kekal di sana....

............................................


Sebagai mahasiswa, kita memang dihadapkan dengan pelbagai mehnah kehidupan. Kita mula bertanya, bukankah tugas kita untuk belajar, belajar dan belajar? Hadir ke kelas, lulus periksa, ijazah kelas pertama. Bukankah itu matlamatnya?

Namun merefleksi diri kembali, kita bukan dilahirkan sebagai mahasiswa. Tapi sebagai manusia yang terikat pada janji. Seorang hamba yang lemah dan sering diuji. Manusia yang sering perlu memperbaiki diri. Dalam kepenatan mengejar dan mengikut arus sebagai seorang mahasiswa, mungkin kita sering terlupa, kepenatan ini semua untuk siapa. Siapa kita sebenarnya.

Jalan kita tak sering indah seperti ini

Ya, seorang mahasiswa memang tugasnya belajar. Tapi belajar besar konteksnya. Kita belajar tentang kehidupan, tentang diri dan pencipta. Itulah sebenarnya.

Jika belajar dan menuntut ilmu itu mudah, masakan syahid janjinya?
Teruskan berlari laju, mengejar mimpi! Bitaufeeq insyaAllah.. :) 

SELAMAT BERIMTIHAN KEPADA SEMUA AHLI JOHOR JORDAN,
SELAMAT MENGEJAR MIMPI, TERUSKAN BERLARI!

-akhawatJoJo

No comments:

© BADAN KEBAJIKAN PELAJAR JORDAN

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Online Project management